Student Empowerment in the Literacy Movement to Increase Interest in Reading School-Age Children [Pemberdayaan Mahasiswa Dalam Gerakan Literasi Untuk Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Sekolah]
Abstract
Education is an attempt to shape the quality of a nation. One important thing that supports the progress of the quality of education is how much interest in reading. Efforts to increase reading interest were carried out by the government assisted with the community, one of which was the literacy movement This service activity aims to empower mathematics education students at Serang Raya (Unsera) in the literacy movement to increase reading interest in school-age children. The implementation method is in the form of training, mentoring and discussion. The literacy movement activities in the form of collecting reading books will then make the reading garden in public places every Sunday in the cities of Serang, Cilegon, Pandeglang, and Rangkasbitung. The next activity is the literacy movement in several schools in the city of Serang. The results of the activity were good enthusiasm from the community towards the literacy movement with indicators of a large number of visitors to the reading park and the enthusiastic attitude of students in participating in literacy activities in partner schools.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, A. (2017). “Membudayakan Literasi dengan Program 6M di Sekolah Dasarâ€. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPSD). ISSN: 2540 – 9093. Volume 3, No.1. 42 – 52.
Anonim. (2014). “Gerakan Literasi Sekolah Menjadikan Indonesia Sebagai Negara Berbudaya Literasi Tinggi Setaraf Dengan Negara Majuâ€. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diunduh pada tanggal 12 Agustus 2018 dari http://dikdas.kemdikbud.go.id/wpcontent/uploads/2016/03/Gerakan-LiterasiSekolah-Ditjen-Dikdasmen-Kemendikbudok.pdf.
Anonim. (2015). “Buku Saku Gerakan Literasi Sekolahâ€. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diunduh pada tanggal 12 Agustus 2018 dari http://dikdas.kemdikbud.go.id/wpcontent/uploads/2016/03/BukuSaku_Gerakan-Literasi-Sekolah-DitjenDikdasmen-Kemendikbud-ok.pdf.
Anonim. (2016). “Desain Induk Gerakan Literasi Sekolahâ€. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diunduh pada tanggal 12 Agustus 2018 dari http://id.scribd.com/doc/305450291/Desain-Induk-Gerakan-Literasi-Sekolah.
Anonim. (2016). “Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diunduh pada tanggal 1 September 2018 dari http://dikdas.kemdikbud.go.id/wpcontent/uploads/2016/04/Panduan-GerakanLiterasi-Sekolah-di-SD.pdf.
Darmono. (2001). “Manajemen Perpustakaan Sekolahâ€. Jakarta: Grasindo.
Faradina, N. (2017). “Pengaruh Sekolah terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klatenâ€. Jurnal Hanata Widya. ISSN: 2086 – 7361. Volume 6, No.8. 60 – 69.
Hardjoprakosa, Mastini. (2005). “Bunga Rampai Kepustakaan’. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.
Hartati, T. (2010). “Penulisan Kreatif di Sekolah Dasarâ€. Penang: Universiti Sains Malaysia.
Kasiyun, S. (2015). “Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsaâ€. Jurnal Pena Indonesia (JPI): Jurnal Bahasa Indonesia, Sastra dan Pengajarannya. ISSN: 22477 – 5150. Volume 1, No.1. 79 – 95.
Siregar, A. Ridwan. (2004). “Perpustakaan Energi Pembangunan Bangsaâ€. Medan: Universitas Sumatera Utara.
Suragangga, I.M.N. (2017). “Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas’. Jurnal Penjaminan Mutu. Volume. 3 Nomor.2. 154 – 163.
DOI: https://doi.org/10.30874/comdev.2018.372
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Usep Sholahudin, Lina Marliana Dewi, Rt Erlina Gentari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Proceeding of Community Development is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.